4

Part II:  Je hart volgen, zo doe je dat!

Hi! Tof dat je weer meeleest😄

In mijn vorige blog hebben we het gehad over waarom het volgen van je hart zo verdraaid lastig kan zijn. Maar waarom eigenlijk? Doordat je leeft op basis van je regeltjes (de ‘zo hoort het’s’ of ‘zo doet iedereen het’s, je normen eigenlijk) en niet op basis van van wat voor jou belangrijk is (juist, je waarden!). Conclusie: die regeltjes gaan je dus niet verder helpen. Sterker nog, als je hiermee doorgaat (leven op basis van regel geleid gedrag noem je dat), drijf je steeds verder bij jezelf vandaan (die regeltjes zijn trouwens de normen die je jezelf hebt opgelegd, vaak met een beetje hulp van buitenaf, zoals het gezin waaruit je komt of de school waar je naar ging).

Met regels an sich is niets mis. De regel dat je niet door elkaar heen praat of verkeer van rechts voor laat gaan, is super functioneel. Het regel geleid gedrag waar wij het over hebben, is niet functioneel. Het maakt dat je het contact met je waarden verliest. En je op den duur ongelukkig gaat voelen. De regels zijn eigenlijk je lot geworden. Je hebt geen keuze meer, behalve je vastklampen aan die regeltjes. Veel clienten in mijn coachpraktijk zeggen: ‘ik herken mezelf niet meer.’
Tijd om het over een andere boeg te gooien dus!

Waarom heb je al die -ogenschijnlijk- gekke regels eigenlijk? Ze zijn alles behalve nuttig! Nope. Ze zijn super nuttig! Lees: op de korte termijn.

Comfortzone | want hoewel die regeltjes je beperken, leveren ze je ook heel veel op. En dat is precies het punt: zolang je er baat bij hebt, is gedrag behoorlijk hardnekkig. Geen wonder dus, dat het zo lastig is om je hart te volgen! En dat je steeds maar in diezelfde negatieve spiraal blijft hangen. Die comfortzone is lekker veilig. Je hoeft er geen angst, onzekerheid of verdriet te voelen. Op korte de termijn dan. Op lange termijn komt het nare gevoel dubbel zo hard bij je terug. Het kost je energie, zelfvertrouwen, plezier en waarschijnlijk nog veel meer!

Controle | regels geven je een gevoel van controle. Als je maar hard genoeg probeert op al je regeltjes een 10 te scoren, dan ben je hartstikke gelukkig. Toch? Het leven is daarmee een soort tentamen geworden. En elke keer dat het je niet lukt om een krul te zetten door een regel, voel je je slecht. In plaats van je energie richten op wat je werkelijk gelukkig maakt, zit al je energie in het wegpoetsen van vervelende gevoelens en gedachten, door ze te bestrijden, te vermijden of er aan te ontsnappen (die vermoeidheid waar het vorige week over hadden, daar is hij weer!). We noemen dat controle-strategieën. Katja Le Clercq legt hier uit welke veelvoorkomende controlestrategieën er zijn.

Geduld | Good things take time. Er zijn mensen die doen alsof persoonlijke groei of geluk makkelijk te bereiken is. Dat is het niet. Uit die negatieve spiraal komen, vergt bloed, zweet en soms tranen. Het vraagt moed en inzet. De sleutel tot verandering (tot het volgen van je hart!), zit ‘m in ander gedrag. En dat moet je oefenen, oefenen, oefenen. Zie het als een trap: bovenaan liggen je wensen, doelen, plezier en geluk. Maar om daar te komen, moet (mag! ;)) je onderaan beginnen. Stapje voor stapje kom je daar waar je wilt zijn.

Alarm | veel clienten hebben de neiging om te snel te willen. Logisch, want wie wil zich nu rot voelen? Maar dat rotgevoel is nodig voor verandering. Het zijn richtingaanwijzers die je vertellen dat zoals je het nu aanpakt, je niet gelukkig wordt. Je rotgevoel is een soort alarm. En met proberen die alarmklok stuk te slaan, kom je geen stap verder. Je houdt er het probleem dus mee in stand of verergert het zelfs. Of allebei. Jezelf niet toestaan te voelen wat je voelt en te denken wat je denkt, is dus part of the problem. Aha, zó zit het dus!

Luister | naar wat je gevoel je te zeggen heeft. Het geeft aan dat je de dingen nu niet zo handig aanpakt. De feestdagen zijn wat dat betreft het ideale moment om eens stil je staan bij jezelf. Ben je blij met waar je nu staat, of zijn er dingen die je wilt veranderen aan je leven? De allereerste en belangrijkste stap die ik mensen laat zetten, is zich bewust worden van hun gedrag: hoe ga je om met dingen die je lastig vindt? Wat kost het je en wat levert het je op? Je moet eerst leren zien wat je doet en begrijpen waaróm je het doet (welke beloning er dus op volgt!), voordat je het anders kunt gaan doen. In de beginfase hoef je het alleen maar te zien. De dingen anders dóen, komt later. Ik coach je door die moeilijke momenten heen❤️

Hele fijne feestdagen! Dat 2018 het jaar mag zijn waarin je van jezelf, jezelf weer mag zijn.

Comments 4

  1. Mooie blog, zo voor de Kerst! Dat het voor velen een goed voornemen mag zijn voor 2018 ( of is het dan weer een regel 🤔)
    Jij ook hele fijne feestdagen gewenst lieve Snarie! Dikke kus!

    1. Post
      Author

      Dankjewel Marieke! Wat gezellig dat heb weer een reactie achterlaat😃
      Mooie overweging voor kerst hè? En een mooi voornemen! En nee, dit is geen regel😉 Fijne dagen!🎄

  2. Weer prachtig geschreven Saar…..chapeau! Ik begin het ook steeds meer in te zien maar heb nog niet bij alles het lef om de juiste stap te zetten omdat ik toch wel een beetje heel erg een control freak ben 😊 Maar al het goede komt langzaam denk ik dan maar…..het begin is er in ieder geval. Fijne dagen en tot snel! Xxx

    1. Post
      Author

      Zo is het helemaal! Alle goede dingen hebben tijd nodig❤️ Voor jullie ook een hele fijne kerst!🎄

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *